Vždycky swing. Rozhovor s Peterem Lakatosem, Master RKC

Na poli sportu a práce s tělem je Peter Lakatos skutečně renesanční člověk. Nedávno byl povýšen na úroveň Master RKC, což je v RKC (Russian Kettlebell Challenge) systému Pavla Tsatsoulina nejvyšší dosažitelný stupeň – takový černý pásek kettlebellu. Kromě toho je Peter také držitelem úrovně Expert 2 a globálním instruktorem sebeobranného systému Krav Maga, což znamená, že je oprávněn školit instruktory po celém světě. Je také průkopníkem systému Primal Charge a pravidelně se věnuje tréninku brazilského jiu-jitsu. Krom toho cvičí snad s každým nářadím, na které si jen vzpomenete – kettlebell, provazy, gymnastické kruhy, sáně, kladiva, hrazdy, palcáty, indian clubs. A už jsem říkal, že ve volných chvílích pro radost trhá balíčky karet vejpůl a narovnává podkovy? Peter do Prahy přijede 24. března, aby něco ze svých zkušeností předal i místním zájemcům. Více se dozvíte v rozhovoru, který jsme jen taktak narvali do Petrova nabitého rozvrhu.

Ahoj Petře, ze všeho nejdřív bych Ti rád pogratuloval k Tvému nedávnému povýšení na úroveň Master RKC. Můžeš odhalit tajemství a říci nám, co jsi musel podstoupit, aby sis tento titul zasloužil?

Díky. Neexistuje žádný speciální test pro vyšší úrovně, jde spíš o kombinaci mnoha kvalit. Síla je samozřejmě velice důležitá, stejně tak ale kvalitní učící schopnosti, osobnost, znalosti a zkušenosti. Je pro mě velkou ctí být součástí Master Teamu.

Vím, že už se okolo kettlebellu pohybuješ nějakou dobu, můžeš mi prozradit, jak dlouho s nimi trénuješ a kdy jsi byl certifikován jako RKC?

Byl jsem na úplně prvním evropském RKC v roce 2006. Trénovat jsem začal zhruba rok předtím společně s Tommy Blomem ze Švédska, který má momentálně úroveň Senior RKC (předposlední stupeň – pozn. Michal).

Peter Lakatos, goblet dřep

Čím si Tě kettlebell jako tréninkové náčiní získal?

Svou jednoduchostí, efektivitou a časovou nenáročností. Líbilo se mi, že k dosažení skvělých výsledků stačilo trénovat jen jednu nebo dvě hodiny týdně, každý můj trénink trval maximálně 30 – 40 minut. Ale nebyl to ani tak samotný kettlebell, jako spíš systém, jakým se v RKC používá, co mě tolik přitahovalo.

Můžeš být trochu konkrétní?

Jasně. Hodně se mi líbilo, že je to silově orientovaný trénink. V RKC věříme, že síla je základní fyzický atribut a všechny ostatní jsou na ní přímo závislé. Jak říká Pavel (Tsatsouline, pozn. Michal): „Síla je jako sklenice. Všechny ostatní fyzické aspekty, jako je vytrvalost, flexibilita, kloubní mobilita, zdravý a bezbolestný pohyb, svalová dynamika a rychlost jsou jako voda, kterou do ní liješ“. S tím se od prvního momentu plně ztotožňuji.

V čem je tedy rozdíl oproti klasickému silovému tréninku s činkami?

Nech mě to uvést na pravou míru. RKC je škola síly a tréninkové principy a systém zavedl do RKC Pavel, avšak dnes na něm spolupracuje tým velice zkušených a vzdělaných lidí, s kolektivní zkušeností v rádu stovek let. Hlavní předností našeho systému je to, že bezpečnost a výkon jsou vždy na jedné straně mince. Jednotlivé cviky jsou tedy prováděny bezpečnou formou a obecně se klade maximální důraz na stoprocentní provedení techniky. Díky svému tvaru je kettlebell unikátním tréninkovým nástrojem například ve všech balistických cvicích, jako je swing, clean, ale je těžko nahraditelný u tureckého vztyku či vojenského tlaku. Hlavně díky nevyzpytatelnému těžišti.

Kde je tedy rozdíl mezi RKC a jinými kettlebell organizacemi?

Nehledáme další a další cviky, protože víme, že swingu, tureckému vztyku nebo snatchi se nikdy nic nevyrovná. Hledáme spíš cesty, jak tyto cviky dovést do úplné dokonalosti a také stále hledáme nové a nové způsoby a finty jak tyto cviky efektivně učit.

Peter Lakatos, Master RKC

Jaký je Tvůj nejoblíbenější cvik? Měnilo se to třeba v čase?

To ne, pořád to byl jen jeden. Vždycky swing.

Většina z našich čtenářů ví, že kettlebell je ultimátní silový nástroj. Ale ne každý ví, že jsou skvělým nástrojem v korekčních cvičeních a rehabilitaci, kterým se zabývá disciplína CK-FMS (Certified Kettlebell – Functional Movement Screen). Můžeš nastínit, o čem CK-FMS je?

Tak jako Pavel přišel s RKC, Gray Cook a Brett Jones přišli s konceptem systému funkčního pohybu (FMS), ve kterém zúročili mnohaletou praxi na poli rehabilitace zranění a fyzioterapie.
FMS sám o sobě je skvělý systém. Kontrola kvality pohybu ještě předtím, než se pohyb „zatíží“ závažím je zde klíčem. Základem FMS jsou velice fundamentální pohybové vzorce, protože jen na kvalitním pohybu se dá stavět síla či vytrvalost. CK-FMS dostává tento koncept na další úroveň a využívá kettlebell jako korekční nástroj.

Krom toho, že jsi Master RKC, jsi také instruktor systému Primal Charge, expertní instruktor sebeobranného systému Krav Maga a také pravidelně trénuješ brazilské jiu-jitsu. Jak vypadá Tvůj tréninkový týden?

Obvykle začínám den dvacetiminutovým Primal Charge tréninkem a později mám trénink brazilského jiu-jitsu. Jednou týdně mám Krav Maga trénink. Čtyřikrát týdně se věnuji silovému tréninku s kettlebellem či vlastní vahou, zpravidla v podvečer.

Peter Lakatos, jednoruční klik ve stojce

Můžeš popsat, v čem spočívá systém Primal Charge?

Je založen na systému FMS Graye Cooka. Jeho cílem je kontrola a zlepšení kvalit pohybového aparátu před tím, než se začne pracovat na síle a vytrvalosti. Většina lidí chce výsledky rychle, tak začnou posilovat a za měsíc je překvapí bolest kolene nebo mezi lopatkami. Primal Charge poskytuje základ kvalitního pohybu, vrací mobilitu „zarezlým“ kloubům, pomáhá získávat flexibilitu a rovnováhu. Jeho filozofií je tzv. přístup od „středu k periferii“, takže se nejdřív pracuje na stabilitě a síle svalového středu a až poté se zaměřujeme na končetiny. Toto je opět velká chyba v tréninku mnoha lidí, kteří po letech nicnedělání přijdou do posilovny „pumpovat bicáky“.

Zhruba před měsícem jsi utrpěl zranění kotníku – používáš Primal Charge či kettlebell k rehabilitaci zranění?

Ano, Primal Charge mi hodně pomáhá. Ale také Ferenc Csíky, jenž je mým dobrým přítelem a zároveň úžasným rehabilitačním expertem.

Koncem března máš naplánovanou návštěvu v Praze. Můžeš nám říci detaily k programu během Tvého pobytu?

Máme v plánu instruktorský kurz a certifikaci Hardstyle Kettlebell Certification, dva kettlebell semináře pro veřejnost a seminář Primal Charge.

Můžeš nám prozradit, co sis připravil pro účastníky veřejných seminářů?

Víš, radši bych, aby to zůstalo tajemstvím, než se potkáme 😉

Díky za rozhovor a těším se na viděnou!