RKC Book of Strength and Conditioning: Novodobá učebnice ze staré školy

RKC, DragonDoor a vůbec tak nějak celá komunita kolem kettlebellu zažívá poměrně bohatou sezonu – Master a Senior RKCs společně s Pavlem křižují svět a pořádají jeden RKC kurz za druhým (letos stihli mimojiné navštívit Koreu, Itálii, Švédsko, Irsko, Maďarsko, nemluvě o nesčetných kurzech pořádaných ve Státech). Senior RKC Dr. Mark Cheng dal dohromady perfektní systém Tai Cheng (podobnost s Tai Chi není úplně náhodná) a Master RKC Peter Lakatos s týmem usilovně pracuje na šíření Primal Move – skvělého a komplexního tréninkového konceptu, jenž Vás vrátí zpátky ke kořenům a který v Čechách zastupujeme i my – podívejte se na www.primalmove.cz, kde najdete další informace – v září jsme  odstartovali úplně první tréninky v ČR!

RKC Book of Strength and Conditioning

 

Krom toho vyšla spousta knih a DVDček jako třeba druhý díl bestselleru Convict Conditioning – oba díly musíte mít, pokud už jste dokončili materiál z Naked Warrior. Master RKC Brett Jones a Senior RKC Max Shank (o jehož pravidle osmdesáti procent si můžete přečíst zde) doplnili knihy tematickými DVD natočenými přímo v Alcatrazu. Pavel se nedávno vrátil k evergreenu – tréninku břicha – když vydal třetí edici původní knihy Beyond Crunches pod názvem Hardstyle Abs. (Více o posilování Vašeho pajšlu se na Železné kouli dozvíte brzy, měl jsem připravený článek na toto téma, který po důkladném prostudování Hardstyle Abs prochází revizí…) Knihy vydala i Tracy Reifkind a Bud Jeffries a momentálně vychází druhý díl DVD Kalos Sthenos: Kettlebell From the Ground Up, celý věnovaný TGU. A to ani nemluvím o tom, že v dílnách DragonDooru právě probíhají editační úpravy na knize Deadlift Dynamite – společné práci Pavla a deadliftové legendy Andyho Boltona.

 

Horkou novinkou je také učebnice síly RKC Book of Strength and Conditioning, která svedla dohromady 45 autorů a 45 tréninkových programů. Něco podobného ve virtuálních regálech DragonDooru citelně scházelo a to hned z několika důvodů:

 

1. Chyběla kompilace několika jednoduchých (ale ne snadných, abych citoval Rifa) tréninkových programů či samostatných tréninků.
2. Jde o první společnou práci tolika autorů.
3. Tréninkové programy v této knize často navazují na programy ze starších knih nebo je aktualizují.

 

Ohni tu podkovu znovu, Same!

Pavel Tsatsouline vždycky propagoval trénink podle protokolu strongmanů ze staré školy, tedy lifterů z přelomu 19. a 20. století, jako byli George „Ruský lev“ Hackenschmidt, Eugene Sandow či Arthur Saxon – pánové, kteří cvičili s primitivním nářadím a žili v době, kdy dát si potréninkový gainer znamenalo sníst půl divočáka. I přes absenci hi-tech vybavení, oblečení z kosmických materiálů (ano, to jsou Ti pánové, co cvičili v leopardích tílkách a sandálech) či doplňků výživy jak pro astronauty dosahovali silových a kondičních výsledků, o kterých si dnešní máničky na posilovacích strojích s růžovým polstrováním mohou nechat pouze zdát, a měli postavy jak vykované ze železa. Krom toho, že se na ně a na jejich tréninkové metody ve svých knihách Pavel často odkazuje, stejnou filozofii vetknul i do RKC a tedy i všech RKC certifikovaných instruktorů. RKC Book of Strength and Conditioning se tak stává kompilací velmi starých a jednoduchých, byť o to funkčnějších metod. Přesně v souladu s RKC filozofií v knize najdete pouze to, co doopravdy funguje a přináší výsledky. Veškeré nesmyslné rádoby kondiční techniky moderních posiloven a fitness center jsou tvrdě zašlapány do země. A to je dobře.
George Hackenschmidt

 

Tvůj trénink je naše rozcvička

Společným jmenovatelem takřka všech tréninkových programů je hardstyle swing. Kniha se tak drží osvědčeného rčení, že středem RKC vesmíru je kettlebell swing. Na rozdíl od jiných kettlebell systémů, kde se swing používá hlavně jako nácvik na složitější balistické cviky (clean, snatch), je v tělocvičnách s červenou orlicí na zdi swing považován za plnohodnotný silový a kondiční nástroj, jenž by měl tvořit 99% kettlebell tréninku. Není proto velkým překvapením, že se drtivá většina v knize popsaných programů a tréninků točí právě kolem swingu a jeho variací – mění se pouze jednotlivé aplikace. Je samozřejmé, že pro vytrvalost a ztrátu tuku protokol přikáže sáhnout po lehčím kettlebellu a odmávat více opakování a že pro nárůst síly budete naproti tomu s opakováními střídmější, zvolíte delší odpočinek, ale také více chlapský kettlebell. V každém případě však zapomeňte na ty růžové čtyřkilové nesmysly, tyhle rádoby-kettlebelly se v RKC jaksi nenosí.

 

Záměrně jsem s publikací tohoto článku vyčkával, abych mohl několik tréninků či kombinací vyzkoušet v praxi – a to jak na sobě, tak na svých obětech (čti klientech). Musím říct, že velké oblibě se dočkali zejména takzvaní Rusáci – tedy Angličáci na ruský způsob: vezmete dva kettlebelly, provedete double clean, double press, vrátíte je zpátky na zem, kopnete nohy dozadu, takže se dostanete do kliku (kettlebelly stále svíráte v rukách) a uděláte renegade row na každou stranu. To je jedno opakování.

 

Kniha je rozdělena na dvě poloviny: v první z nich jsou tréninkové programy na několik týdnů (například swingový program od Marka Reifkinda, Master RKC, založený na powerlifterském „vlnění“) a v druhé pak samostatné jednorázové tréninky. Tyto tréninky se však s trochou kreativity dají velice jednoduše proměnit do plnohodnotného tréninkového programu, nebo je jednoduše můžete zapojit do programu stávajícího.

 

Tak jako tak poskytuje kniha velmi dobrou platformu jak pro cvičence, tak pro trenéry.

 RKC

 

Nietzscheho kombo


Dovolil jsem si připravit Vám malou demoverzi a publikovat trénink od Dustina Rippetoea, RKC Team Leadera. Tento trénink nese název „Nietzscheho kombo“. Proč Nietzscheho? Znáte to: co Vás nezabije…

 

Jde o poměrně jednoduchou (ale ne snadnou) kombinaci základních kettlebell drillů: Get-Upu, swingu a snatche.

 

Pokyny:

 

1. Kettlebell snatch levou rukou
2. Snížit se až na záda pomocí TGU
3. Okamžitě začít TGU
4. V postoji s kettlebellem nad hlavou udělat backswing snatche
5. Transfer
6. Kettlebell snatch pravou rukou
7. Opakovat dokud nebudeš silnější

 

Specifikace:

 

  • Trvání: 5 – 10 je pro většinu lidí ideální
  • Zátěž: Snatch test kettlebell (24kg pánové, 16kg dámy)
  • Rytmus: Plynulý a kontrolovaný během TGU, ostrý a výbušný během balistických cviků
  • Prerekvizita: Dostatek zkušeností, abyste prováděli všechny dílčí techniky bezpečným a předepsaným způsobem
  • Programing: Kdykoli. Nietzsche může skvěle posloužit během pauzy mezi jinými programy. Mimoto, tři týdny téměř každodenního Nietzscheho udělají divy s Vaší technikou a posunou Vás vpřed téměř k jakémukoli cíli.
  • Nezapomeňte, že se kettlebell nesmí dotknout země, dokud není celý trénink u konce.
  • Jako variaci můžete udělat 9 transferů před snatchem.

Další informace o knize The RKC Book of Strength and Conditioning naleznete ZDE.

Power to you!