První krůčky k silnému tělu

Časopis Běžec je nejčtenější online časopis o běhu. Každý měsíc Vám přináší pravidelnou dávku informací, tréninkových tipů, recenzí a jeho součástí je i moje rubrika o silovém tréninku. Pro březnové číslo jsem napsal článek o prvních krůčcích k síle, celý článek si můžete přečíst po kliknutí na odkaz níže.

Aktuální číslo a archiv starších čísel najdete na adrese chcibezet.cz

 

Síla řeší téměř všechno. – Mark Reifkind, Master SFG

Allyson Felixové na střední škole přezdívali „Kuřecí nohy“, protože při výšce metr šedesát sedm a váze pětapadesát kilo měla nohy neobvykle hubené. Kdyby věděli, že je silnější, než většina kluků z její třídy, zřejmě by si na podobné přezdívky dali bacha. Allyson dokázala zvednout 125 kilogramů (víc než dvojnásobek vlastní váhy) v mrtvém tahu a to i přesto, že její disciplína byla zcela jiná: sprint. Po škole Allyson u sprintování zůstala, zlomila několik rekordů, osmkrát se stala mistryní světa a vyhrála čtyři zlaté medaile na Olympijských hrách.

Jejím koučem byl Barry Ross, prvotřídní silový a kondiční trenér, jehož rukama prošla řada elitních běžců. Když s nimi Barry skončil, měl každý z nich nadlidskou sílu.

Jeho nejlepší závodnice zvedala na mrtvém tahu 180 kilogramů při váze 60 kilogramů. A pokud si myslíte, že na dlouhé tratě sílu nepotřebujete, pak vězte, že Barryho nejlepší běžkyně dlouhých tratí zvládla na mrtvole zvednout 172 kilo při váze 62, což by byl úctyhodný výkon i na chlapa.

Aby závodnicím zbyl dostatek šťávy na sprinterské tréninky, musel Barry přijít s minimalistickým silovým programem, který by se dal odcvičit v co nejkratším čase a přinášel co nejlepší výsledky. Nakonec upravil tréninkový program Power to the People!, kdy původních deset opakování mrtvého tahu a bench pressu zredukoval na dvě série po dvou. Autorem programu není nikdo jiný, než moderní kettlebell guru Pavel Tsatsouline.

Pavel píše v knize Easy Strength:

Amatérští trenéři a líní sportovci propadli mýtu, že ‚činky dělají z člověka pomalého svalovce‘ a proto se uchýlili ke ‚specifickému tréninku pro rychlost‘ s růžovými gumičkami, protože ‚síla z posilovny se nepřenáší na atletický ovál‘. Dokud však nebudete dřepovat dvojnásobek vlastní váhy a nenaskórujete ligová čísla v dalších klíčových zdvizích, nemusíte mít strach. Síla Vás nezpomalí. Právě naopak.
Ruští sportovní vědci se už několik dekád shodují na tom, že síla je základním atributem pro rozvoj ostatních fyzických dovedností: rychlosti, vytrvalosti, výbušnosti, koordinace, flexibility a kloubní pohyblivosti.

Znamená to, že krom běhání budete trávit hodiny v posilovně a naberete kopu svalů?

Ne!

Silový trénink běžce by měl být asi tak „hardcore“ jako běhání powerliftera. Když se budete řídit mými radami, strávíte silovým tréninkem jen několik desítek minut týdně, budete silnější, zdravější a budete běhat rychleji, déle a s menší námahou.

Časopis Běžec

Klikni pro přečtení celého článku