Kladivo z kováře mistra nedělá

Ať už je otázka jakákoli, odpověď je TGU a swing.
– Pavel Tsatsouline

Lidé se mě často ptají, co si myslím o tom či onom tréninkovém nářadí. „Radare, už jsi slyšel o bulgarian bagu? Prý je to ještě lepší než kettlebell!“ nebo „Co si myslíš o TRX?“ případně „Je lepší sandbag nebo sparrowbag?“

Je lepší kolo nebo holínky? A co si myslíš o sirkách?

Kladivo z kováře mistra nedělá

Kladivo z kováře mistra nedělá

Měl bys pochopit jednu zásadní věc: Železná koule je škola síly. Škola síly, která používá kettlebell jako nástroj k jejímu efektivnímu a progresivnímu dosahování. Efektivnímu proto, že to nesežere moc času a výsledky jsou vidět hned. Progresivnímu proto, že se můžeš zlepšovat konstantně a zpravidla nenarážíš tak často na stropy či stagnace. Je to o principech: zazipování, silové dýchání, mobilita, stabilita, tenze, relaxace, aktivní negativ, jasný tréninkový plán. Pokud chybí principy, zůstává jen samotný kettlebell, sám o sobě prakticky bezcenný.

RKC kettlebell (myšleno přímo ta činka) má ostatně i poměrně specifický tvar, který se dost zásadně liší například od GS kettlebellu (případně plastových, kožených a vibračních nesmyslech) – už na první pohled je patrné daleko silnější madlo, které Vašemu úchopu dělá ze života peklo. A těch rozdílů je samozřejmě více.

CrossFit swing

CrossFit swing? Ne, děkuji.

Není to kladivo, které z kováře dělá mistra, ale je to kovářská schopnost dovedená k dokonalosti, která pomocí kladiva a pece přemění kus železa v meč. A co si vlastně o kladivu myslíš Ty? Je lepší než vrtule?

Jillian Michaels swing

Jillian Michaels swinguje s kettlebellem. Ta záda jí budou chybět…

Chápeš tedy absurdnost otázek, položených v úvodu?

Není to o tom, KTERÝ nástroj se použije, ale JAK se použije a hlavně JAKÝ výsledek očekáváš. Vždycky s oblibou říkám, že když něco děláš, měl bys především vědět, proč to děláš.

 

Centrem hardstyle vesmíru je turecký vztyk (TGU) a swing

Nedávno mi někdo řekl, že TGU je asi nejméně efektivní cvik, co zná. S tím naprosto souhlasím! Pokud je cílem maximální hypertrofie lýtek, pak neznám extra moc horších variant. Na druhou stranu Gray Cook říká, že kdyby si měl vybrat jen jeden jediný cvik, byl by to právě turecký vztyk. A když tento prvotřídní fyzioterapeut NFL týmů a Navy SEALs mluví, měl bys radši poslouchat! Když se tedy bavíme o efektivitě cviků, bylo by efektivní naučit se vstávat ze země do postoje pod těžkou zátěží? Bylo by to efektivní například pro vojenský personál? Bylo by to efektivní pro běžného člověka? Vstát z leže do postoje musíme alespoň jednou denně. Zeptej se svých (pra)rodičů, jestli se jim s přibývajícími lety po ránu vstává lépe.

Nemluvě o tom, jaké divy dělá TGU s Tvými rameny. Získat mobilitu, stabilitu a sílu v ramenou a v ramenní traverze, navíc v širokém rozsahu pohybu. Jinými slovy silná ramena bez bolesti – ukaž mi člověka, který by o to nestál a ukaž mi cvik, který je pro tento účel efektivnější.

Dá se udělat turecký vztyk s činkou? Nebo sandbagem?

Samozřejmě. Pamatuješ? Není to o nářadí, je to o systému. Když se ale spojí prvotřídní nářadí a bezkonkurenční systém, pak dostáváš nejvíc muziky za svoje peníze. Totiž, TGU se dá provádět i s činkou, ochudíš se však o několik zásadních výhod, které přináší kettlebell. Budeš muset ohnout zápěstí, což Ti oslabí úchop a díky tomu ztratíš dost velký podíl síly v rameni. Proč to tak je se můžeš dočíst v knize Power to the People od Pavla Tsatsoulina. A slabé rameno = rameno náchylné ke zranění, kór pod těžkou zátěží. Navíc Ti kettlebell narozdíl od činky dává okamžitou zpětnou vazbu na kvalitu techniky.

Sandbag TGU

Sandbag TGU. Otázka zní: „Proč?“

Dá se s činkou swingovat?

Samozřejmě.

Je to bezpečné? Zas tak moc ne. Můžeš využít s činkou všechny ty drobné detaily, které ze síly dělají schopnost a které jsou základním stavebním kamenem pro hardstyle? Ani omylem!

Swing s barbie činkou

Swing s barbie činkou. Nějak to není ono…

Pokud pravidelně swinguješ, pak určitě znáš ten malý trik s ohýbáním madla kettlebellu v upswingu. Dovedeš si to představit s činkou? Já ne. A co takhle excentrické zrychlování kettlebellu při backswingu? Už vidím soudruha v posilovně, jak uhýbá letící čince.

Takže máš pravdu, na běžkách se dá určitě sjezdovat. Ale těžko budeš nesouhlasit s tím, že lépe se to naučíš na sjezdovkách, nemluvě o bezpečnosti.

Kettlebell sám o sobě není příliš zázračný nástroj. Ve finále je to jen kulatý kus železa s madlem. Nicméně ďábel se skrývá v detailech – a taky v systému. A mě prostě vždycky bude bližší minimalistický koncept, minimum nářadí a maximum výsledků.