Je mi 30, cítím se na 90

“Šel jsem na vejšku, přes den jsem se učil, večer chodil ven. Pak přišla práce, rodina, založil jsem firmu – deset let uteklo jak voda a já měl vždycky důležitější věci než chodit cvičit a dávat bacha na to, co jím. Teď je mi třicet a cejtím se jak pytel sraček. A podle toho i vypadám.“

Něco v tomhle smyslu slýchám tak v 9 z 10 případů, když mám s někým úvodní konzultaci do programu Amazing 12.

Zní vám to povědomě? Tak čtěte dál.

STK pro chlapy (a ženský taky)

Nedávno jsme seděli na obědě se Štěpánem Dlouhým. Štěpána jsme představovali na Koulím Facebooku v rámci rubriky Humans of Železná koule, do Koule chodí cvičit od doby, kdy to vlastně ještě ani nebyla Koule a krom jiného dělá PR komunikaci projektu STK pro chlapy. Cílem STK je dostat chlapy na preventivní prohlídku kvůli možným příznakům rakoviny a celý je to založený na jednoduchém principu: “Když ti něco rachtá v autě, okamžitě s tím upaluješ do servisu. Ale když tě někde něco pobolívá, kašleš na to a k doktorovi jdeš až tehdy, kdy už to fakt hoří. A často už je pozdě.“

Nechci tady malovat čerty na zeď, ale Železná koule je vlastně založená na hodně podobný logice. Nezajímá mě, jak jste na tom dneska – zajímá mě, jak na tom budete za 5, 10 nebo 30 let. A dávám vám návod na to, jak na tom za těch 5, 10 nebo 30 let bejt dobře.

Pravidelná udržba (jinými slovy párkrát týdně jít trénovat, nežrat jak dobytek, kvalitně spát a nesedět na zadku od rána do večera) předejde tomu, abyste svoje tělo poslali do Mordoru. A pokud už tam je, pomůže vám dostat se zpátky do Roklinky.

Mordor

Uživatelský manuál

S autem je to jednoduchý – když mu dochází šťáva, řekne vám to. Když nemá olej, řekne vám to. Když je někde něco špatně, rozsvítí se kontrolka, kouknete se do manuálu a víte, jak to spravit (nebo minimálně komu volat).

K vašemu tělu žádný uživatelský manuál nedostanete. To je sice blbý, ale zas vám to dává svobodu k tomu, abyste si ho napsali sami. Když se začnete pravidelně hýbat, objevíte svoje silný stránky, slabiny, bolístky – a budete vědět, na co se zaměřit. Na začátku v tom budete zřejmě trochu tápat, takže doporučuju svěřit se do rukou někomu, kdo má zkušenosti a rozumí tomu. A pro radu vlastně nemusíte chodit úplně daleko, stačí kliknout na tenhle odkaz: zeleznakoule.cz/kdy-a-kde-cvicime

Kudy z Mordoru?

Ideální stav je, když si včas uvědomíte, že byste se o svoje tělo měli starat, takže si hlídáte, co jíte, trénujete, sportujete, dobře spíte, hodně pijete (tím myslím vodu) a tak. Ale kdybyste byli v tom ideálním stavu, tak byste zřejmě tenhle článek nedočetli až sem. Takže tu předcházející větu můžete v klidu ignorovat.

Radši si projděte těch pár bodů níže, kde jsem se snažil nastínit nějaké základy toho, s čím byste měli začít.

Ale ještě předtím, jedna veledůležitá věc. Tak důležitá, že jsem ji napsal tučným písmem (a to už něco znamená!).

Pokud jste posledních 30 let pracovali na tom, abyste ze svýho těla udělali trosku, nezvrátíte to za tejden. Ani za dva. Nesnažte se to zachránit tím, že se vrhnete do asketického života s třífázovým intenzivním tréninkem a brokolicovou šťávou. Mějte trpělivost a konzistentně na tom pracujte den za dnem.

A dělejte to takhle:

 

Hejbejte se

Jo, já vím, objevil jsem Ameriku. Ale ono nejhorší na tom je, že to vlastně žádná jaderná fyzika není…

Jedna věc jsou sporty (dělejte je!), úplně jiná věc je obecná fyzická příprava. V jejím kontextu se pracuje na pohyblivosti, koordinaci, síle, vytrvalosti a plejádě dalších fyzických atributů. A dělá  se to proto, abyste byli připravený na ty sporty (a ostatní kažodenní pohybové aktivity) – zvládali je s prstem v nose a snížili riziko zranění.

Obecná příprava je to, čemu se věnujeme v Kouli, takže pokud nevíte, za jaký konec to vzít, netápejte a pojďte k nám na trénink (trénujeme na pražské Národce a v Holešovicích a taky v Berouně, Boleslavi a Budějovicích).

A pokud chcete jít ještě o level dál, přihlašte se do programu Amazing 12.

 Treninky v Koulie

Nekrmte se odpadkama

Zdravý tělo začíná na talíři. Můžeme se bavit o ideální skladbě jídelníčku, velikosti porcí, hormonální optimalizaci, suplementaci minerálů, ale pojďme to zjednodušit: jezte to, co nabízí příroda a vyhýbejte se tomu, co nabízí fabrika.

Maso, vejce, listí, jabka, hrušky a tak. Pokud to na sobě nemá tabulku složení (složení jabka je jabko, bůček je bůček), jezte to.

 

Pravidelně spěte

Váš telefon potřebuje dobít, auto potřebuje natankovat. Stejně jako telefon vždycky nabijete na 100% a do auta nalejete plnou, se spánkem je to stejný. Fungovat na pěti procentech baterky, kterou se snažíte denně oživit čtyřma hodinama spánku a čtyřma litrama kafe není úplně veselej příběh.

Choďte spát brzo a spěte aspoň šest hodin. Sedm a půl je ještě lepší. Čím dřív usnete, tím dřív se probudíte a tím dřív se stihnete dostat na naše ranní tréninky.

 

Pijte hodně vody

Řekla: “Pij!” Děvka!

Slyšeli jste někdy, že tělo je 70% voda? No… Není to ze 70% cola, kafe nebo pivo. Voda. Hydratace je základ, ale zároveň jedna z věcí, na kterou se nejvíc zapomíná, když jste zabraný do práce.

Mějte po ruce furt vodu a pijte.

A když vám voda dojde, běžte si pro novou:

 

Neseďte víc než hodinu v kuse

Vaše tělo je odrazem toho, co pravidelně děláte. A přerazit dvěma třema hodinama tréninku týdně několik desítek hodin sezení je fakt těžký (vlastně téměř nemožný).

Nastavte si budík na telefonu a každou hodinu se běžte trochu projít.

Pokud máte standing desk, využívejte ho.

A pokud ho nemáte, pořiďte si ho.

 

Choďte na procházky

V Americe byl takovej jeden magor do počítačů. Jmenoval se Steve Jobs a tenhle článek možná čtete na jeho telefonu. Steve moc dobře věděl, proč svoje pracovní schůzky absolvoval za chůze.

Krátká procházka zlepšuje trávení, podporuje kreativní myšlení a pomůže vám rozproudit krev v těle. Přecejen je to jeden z nejzákladnějších pohybů, kterých je vaše tělo schopný.

Krom toho vás to donutí strávit nějakej čas na sluníčku – a to je důležitější, než si myslíte.

Co si z toho odnést?

Začněte.
Hned teď.
Zdraví máte jen jedno a čím dřív se u něj budete starat, tím to bude jednodušší. Nemusíte svůj životní styl otáčet o 180°. Začněte klidně zlehka – vyberte si jeden z bodů, o kterých jsem psal a zkuste ho aplikovat. Postupně přidávejte další a další.
Konzistence je klíč.

Jste v Mordoru a chcete se odtamtud dostat? Líbil se vám tento článek? Pošlete ho kámošům, protože ve dvou se začíná vždycky líp než na vlastní pěst. Tomu, jak se starat o svoje tělo, se podrobněji věnuju ve svojí knížce Železné tělo, kterou si můžete zadarmo stáhnout tady: zeleznakoule.cz/zelezne-telo