Jak vybrat tréninkovou obuv?

Dětský dřep

Dřepuj jako dítě, navíc naboso

„Nejlepší bota je žádná bota“ – staré čínské přísloví

Sledovat, jak se hýbe malé dítě je radost. Perfektní dřep, skvělý rozsah pohybu kloubů, stabilní jádro. Pak si obuje boty, posadí se do školní lavice a od té doby to všechno jde tak nějak na levačku…

Člověk na svět přijde s tou nejlepší obuví: bosou nohou. Chodidlo je ultimátní mechanismus, jenž je tvořen složitou soustavou kostí, svalů, reflexů a komplikovaným systémem hmatových receptorů.

U nohou všechno začíná – chodidlo je kontaktní plocha s podlahou a pokud je už tady něco špatně, chyba se samozřejmě projeví v celém řetězci nad ním. Nestabilní klenba má za následek sníženou pohyblivost kotníků, kyčlí, páteře či ramen. Lidské tělo není jen hromada kostí, kloubů a svalů – je to řetězec, kde všechno souvisí se vším. Uděláš nejlíp, když se svých bot zbavíš – aspoň v momentě, kdy zvedáš železo.

Homunkulus

Možná jsi už viděl obrázek homunkula: karikatura človíčka s velkými chodidly a dlaněmi, hlavou a malým tělíčkem. Velikost jednotlivých částí těla reprezentuje množství nervových zakončení – a tedy i hmatových čidel. Bosá noha během pohybu snímá povrch, vyhodnocuje přenášení váhy a poskytuje informace pro míchu, která na tyto vjemy reaguje spouštěním určitých reflexů. Byl bys hloupý, kdybys tyto reflexy ignoroval, protože Ti můžou zásadním způsobem pomoci stát se silnějším a zdravějším.

Jednomu z těchto reflexů se říká „pozitivní podpůrná reakce“. Tento reflex zajišťuje, aby se muskulatura spodních končetin napínala v závislosti na tlaku chodidla proti podložce. Jde o ochranné opatření proti zátěži.

Z výzkumu vyplývá, že trénink v botách s měkkou podrážkou snižuje citlivost tohoto reflexu, což může ve výsledku vést k jeho úplnému vypnutí. Smůla, protože v momentě, když se Tě činka na zádech chystá rozmáčknout jako brouka na čelním skle, jsi rád za každou pomoc, které můžeš využít. Dr. Fred Clary, lidské dynamo, které pravidelně dřepovalo kolem 400 kil, si byl tohoto fenoménu dobře vědom. Pravidelně si na záda házel činku se 450 a více kilogramy, se kterou se pak naboso procházel po tělocvičně, jen aby nastartoval hmatové receptory chodidel. Clary později řekl, že tento jednoduchý trik stimuloval receptory zodpovědné za extenzi kolen, což mu ve výsledku pomohlo zvedat větší tonáže.

Neznamená to, že bys pravidelně měl venčit půltunovou činku, nicméně rozhodně se zbav kosmických tenisek, které stály víc než power rack a set s činkou dohromady.

 

Arnold a mrtvý tah

Arnold v dobách, kdy ke kulturistice patřily bosé nohy a těžké mrtvé tahy

Na problém nevhodné obuvi upozornili už před čtyřmi dekádami profesor Verkošanský a doktor Siff: „Běžecká obuv nebo kterákoli měkká obuv, která absorbuje nárazy, je potencionálně nebezpečná k použití v tělocvičně. Komprese určité části podrážky během těžkých mrtvých tahů nebo tlaků ve stoje má za následek nestabilitu a s tím související zranění. Zdvihnutá pata navíc vede k přesunu váhy směrem ke špičce, což má za následek zvýšený stres kolenního kloubu a pozměněné vzorce základních pohybů.“

Mimochodem, ze stejných důvodů by ses měl rozloučit i se svými rukavicemi. Tvoje dlaň je vybavena stejnou „softwarovou sadou“ reflexů, jako Tvé chodidlo. Pevný grip se závažím je základem pro silný tlak nebo přítah na hrazdě.

Co když má majitel fitka kecy?

Na rozdíl od našeho Hardstyle Gymu, kam se nesmí v botách, je vstup bez bot do většiny posiloven zakázán.

Jak vybrat vhodnou obuv v takovém případě?

Nevhodnou botu poznáš stejně snadno, jako nevhodný kettlebell: pokud je to pestrobarevné nebo svítivě zelené, pravděpodobně to není pro Tebe.

 

Běžecká obuv

Tyhle boty jdou k těžkému zvedání asi jako kondom ke katolíkovi…

Hardcore design starých dobrých „Conversek“ jednoznačně vede. Zeptej se svého dědy: v podobných cvičkách zřejmě chodíval do Sokola. Jednoduchou kopii Converse Chuck Taylorsek nejspíš seženeš na nejbližší tržnici za pár šupů.

V Čechách momentálně zaznamenávají boom barefoot boty od Vivobarefoot či Inov-8 případně „rukavice na nohy“ Vibram Fivefingers. Všechny jejich modely můžu pro bušení železa jedině doporučit.

Základ je, aby měla bota co nejtenčí podrážku a nulový rozdíl ve výšce špičky a paty a abys měl dostatek prostoru ve špičce pro rozložení prstů. Prsty u nohou napchané do úzké boty a těžký mrtvý tah nejdou dohromady.

Poslední variantou jsou „balerínky“, které powerlifteři používají pro mrtvé tahy. Jak píše Pavel v Power to the People: „Protože se majitel Tvého fitka může vztekat, že mu po Tvých nehtech zůstávají rýhy v podlaze, kup si powerlifterské cvičky na mrtvé tahy. Vypadají skoro jako boty na balet a pravděpodobně se dají sehnat v růžové barvě. Bav se.“

P.S.: Čínské přísloví z úvodu článku samozřejmě není čínské přísloví. Nic to ale nemění na tom, že je to pravda.