Dave Whitley, Master RKC: Trénink – Zdokonalování silové schopnosti

Kdysi jsem narazil na citát od Houdiniho, který mě zasáhl svou hloubkou: “Kouzla jsou trénink.”

Ta jednoduchá a upřímná elegance je tak zřejmá, že je snadné jí opomíjet. Se sílou je to stejné. Síla je trénink. Síla je vedlejší produkt neustávajícího tréninku. Hledání onoho dokonalého opakování. A trénink začíná pohybem.

„Tréninkem k dokonalosti“ je nepřesné tvrzení, stejně tak jako „dokonalým tréninkem k dokonalosti“. Ačkoli to zní dobře a je to krok správným směrem, je to nepravdivé. Také jsem zaslechl, že na zlepšení jednoho špatného opakování je potřeba cvik zopakovat desetkrát.

Tréninkem k permanenci. Proto by v tréninku měl být kladen důraz především na neustálé zlepšování, hledání dokonalého opakování. K tomu, abychom psychologicky a fyziologicky vůbec pochopili význam slova „dokonalost“, musíme projít tisíci nedokonalými opakováními. Nedokonalý trénink je při hledání nejefektivnější a nejproduktivnější cesty nutný. Jak cvičíme a rozvíjíme dovednost síly? Hledáním kvality pokaždé, když vykonáváme určitý pohyb.

                                Greasing the groove[1]

Pavel psal velmi obšírně o fenoménu nervové facilitace. V knize The Naked Warrior tento fenomén pojmenovává „greasing the groove“. Jednoduše řečeno je to svěží, častý a bezchybný nácvik zdvihání a tenze. Určitě jste o tom už slyšeli. Co ale možná nevíte je, že se jedná o běžnou metodu starších i současně vystupujících cirkusových siláků.

V mnoha případech platí, že vystoupení JE zároveň tréninkem. Arthur Saxon vystupoval v několika představeních za den a na každé z nich musel být svěží a silný. Jen si to představte: TISÍCE opakování a přidávání váhy pořád dokola.

V RKC mluvíme často o tréninku jako o nacvičování. Vzpomeňte si na to, až budete příště trénovat. Jak můžete zlepšit pohyb, který zrovna děláte? Co můžete udělat pro to, aby bylo další opakování o trochu lepší než to předchozí?

Požádal jsem legendu silového trojboje Kirka Karwoskiho, aby definoval dobrou techniku bez ohledu na zdvih.  Okamžitě odpověděl, že „musí být pro člověka biomechanicky správná a zároveň estetická na pohled.“

Do svých článků rád zahrnuji praktický tréninkový tip. Ten dnešní se bude trošku odlišovat. Radím vám, abyste ke svému tréninku přistupovali pečlivě, jako byste psali nebo hráli na hudební nástroj. Vyhnete-li se nedbalým opakováním stejně jako se vyhýbáte pravopisným chybám nebo falešným tónům, ZLEPŠÍTE se v tom konkrétním pohybu, který právě trénujete. Najděte svůj optimální „groove“ – takový, který je pro vás biomechanicky správný. A poté ho zdokonalte, aby byl na pohled pěkný.

RKC manuál obsahuje testovací standardy pro techniky každého cviku. To zajišťuje jednotnou techniku vyhovující rozdílným tělesným typům.

Použijme jako příklad dřep. Dřepujete dostatečně hluboko – tedy pod bod, kdy jsou Vaše stehna paralelní k podložce? Jsou vaše záda rovná? Směřují vaše kolena stejným směrem jako špičky nohou? Máte celá chodidla pevně na zemi? Pohybují se vaše kyčle souběžně s rameny? Dopínáte úplně kyčle a kolena při vzpřimování?

Dříve než se začnete zabývat sériemi, opakováním, váhou, množstvím nebo frekvencí, musíte zvládnout všechny výše uvedené body. Nejprve se zdokonalte. Tak pro vás bude nabývání na síle SNADNĚJŠÍ.


[1] Greasing the Groove (GTG) je tréninková technika založená na častém opakování malého množství cviků v malém množství opakování ale s velkou mírou rezistence. O GTG pojednám v některém z dalších článků, přpadně Tě odkazuji na skvělou Pavlovu knihu “The Naked Warrior”, kde se s touto metodou můžeš seznámit.

Článek byl publikován s laskavým svolením dragondoor.com. Autorem původního článku je Dave Whitley, Master RKC, a jeho originál najdete zde.