5 důvodů, proč si vybrat kettlebell

45284707102

„Pokud Tě 24kg kettlebell dostane na 300-kilový bench, skvělé – proč zvedat těžší?“

– Louie Simmons, Westside Barbell Club

V dnešních přetechnizovaných tělocvičnách najdeš opravdu širokou škálu více či méně kvalitního tréninkového náčiní – činku, kettlebell, medicinbal, sandbag, hrazdu, bulgarian bag, TRX, gymnastické kruhy, BOSU, nestabilní plochy, posilovací stroje, steppery, běhací pásy, rotopedy, veslovací stroje, žebřiny, gymnastické míče – a takhle bych mohl pokračovat do nekonečna.

Pamatuj, simple is good. Nejjednodušší a nejpřímější cesta je většinou ta správná. Pro účely silového tréninku nám tak zbývá hlavní trojice: kettlebell, velká činka, vlastní váha.

Tady je pět důvodů, proč si vybrat právě kettlebell:

1. Unikátní tvar

Široké madlo a posunuté těžiště jsou velkou předností kettlebellu. Podporují správnou biomechaniku ramene při zdvizích nad hlavu, dovolují větší rozsah pohybu než činka, umožňují úchop s neutrálním zápěstím – zcela zásadní věc pro bezpečnost a sílu ramen – a dají se s nimi provádět balistické cviky jako swing nebo snatch.

2. Swing

Swing je centrem kettlebell vesmíru. Ultimátní tvořitel elitních sportovců, díky kterému podkožní tuk takřka taje před očima. S vlastní váhou se žádný velký cvik na posteriorní řetezec cvičit nedá. Velkou činkou se zase nedá švihnout mezi nohama a jednoručky se blbě drží. Navíc, když chce jít člověk opravdu hodně těžce, jednoručky též nepřipadají v úvahu (zkus mezi nohy srovnat dvě padesátikilové činky a pochopíš, o čem mluvím). Proto kettlebell.

3. Snadná logistika

Kettlebell se dá snadno schovat pod stůl v práci, může být strčený doma pod postelí, k tréninku potřebuješ jen jeden kettlebell a 2×2 metry prostoru. Dá se jednoduše sbalit a vzít do parku když je hezky, dá se odvézt na dovolenou. Nemusíš jej nakládat kotouči jako činku, prostě ho jen popadneš a cvičíš.

4. Jednoduchost

Jde o prostý princip: železná koule s uchem. Žádný displej, který by se mohl rozbít, žádné baterie, které se vybijí, žádné součástky, které se ztratí, nic takového. Čím méně má stroj částí, tím spíše bude fungovat. Kettlebell je AK47 mezi tréninkovými nástroji, který Ti vydrží nadosmrti.

5. Rychlé rozhodování

Kettlebell se dodává ve čtyřkilových velikostních rozestupech, což dost zásadně usnadňuje rozhodovací faktor. Nechci přijít do posilovny a přemýšlet, kolik sérií a opakování s kolika procenty 5RM mám dneska cvičit. Tréninkové plány, které obsahují symbol procenta, jsou pro vrcholové sportovce (a ještě k tomu ne pro všechny). Drtivé většině běžné populace stačí vybrat 16kg, 24kg nebo 32kg kettlebell a začít cvičit.

Velká činka není pro každého. S vlastní váhou se nedají cvičit zdvihy na zadní část těla (hamstringy, hýždě, záda). Kettlebell je nejefektivnější a nejsnadnější cesta, jak vstoupit do světa silového tréninku.