3 klíče k úspěšné proměně – 2. díl

Před Vánoci jsem pustil do světa první část článku o tom, co potřebujete k tomu, abyste skutečně dosáhli hmatatelnýho výsledku. Popsal jsem pár skupin, kterých se tento článek týká a taky proč se zaměřit na rozvoj síly a jak to udělat.

První díl najdete kdyžtak tady a dneska se můžete vrhnout na pokračování.

A12 cigi

Jídlo

No a tohle je ta špatná zpráva: bez správného stravování to prostě nejde. Což asi pro nikoho není žádná novinka, ale v ze zkušenosti můžu říct, že v tohle ohledu panuje poměrně zásadní informační šum.

Otázka č. 1: Která dieta je nejlepší?

Taková, kterou jste schopni dodržovat. A vůbec, slovo dieta má v češtině úplně zvrácený význam. Na našem území se totiž dietou dost často myslí něco, co držíte pár týdnů, abyste “se připravili na plavkovou sezonu”. Což není v základu úplně špatně, existuje spousta metod, jak za krátký čas shodit trochu tuku nebo nabrat trochu svalů, jen je potřeba si uvědomit, že se drtivá většina těch metod nedá dodržovat dlouhodobě a podle toho je třeba s nimi pracovat.

Otázka č. 2: Které potraviny jsou zdravé?

To je dost těžká otázka, fakt. A vlastně je skoro nemožné na ni odpovědět, protože to, co je pro jednoho superpotravina, může druhého otrávit, takže celý koncept “zdravých” potravin je vlastně tak trochu lichý. Stejně tak neexistují žádná “superfoods”, víceméně to je jen trendy nálepka, která pomáhá prodávat věci a potraviny, které ve finále zřejmě ani nepotřebujete.

Nebyl bych to já, kdybych nenapsal, že všechno je o kontextu. A je to hodně, hodně individuální, protože ve hře je velká spousta proměnných, jako například lifestyle, fyzická aktivita, snášenlivost potravin nebo třeba náboženské vyznání. Obecně ale platí, že cokoli, co nám dala příroda, tedy maso, vejce, ovoce, zelenina, ořechy nebo semínka, je pro vás nejspíš v pohodě. Pokud snášíte mléčné výrobky, jezte je (přecejen ve spoustě případů je jednodušší dát si jogurt nebo tvaroh, než shánět alternativní zdroj proteinu), pokud snášíte lepek, jezte ho (jíst dokola jen brambory není extra zábava).

A ano, pro určité věci jsou některé potraviny vhodnější než jiné, nicméně pokud jste na začátku cesty (což asi jste, když čtete článek o proměně), můžete nechat věci jako kurkuma, zelený čaj nebo kimchi zatím trochu bokem.

Otázka č. 3: Které suplementy si mám koupit?

Pokud je tohle první otázka, kterou si pokládáte, když začínáte řešit, co vlastně jíst, pak je odpoveď: žádné. V první řadě je potřeba se soustředit na základy – tedy pravidelný příjem reálného jídla. Pokud jíte příliš málo, příliš hodně, nebo se vaše jídlo skládá převážně z koblih a piva (přeháním, ale chápete, kam tím mířím…), pak vás sebelepší suplement nespasí.

Jinak pokud už to máte vyladěné a chcete z jídla toho vytřískat nějaké to procento navíc, pak vám dost usnadní život nějaký kvalitní protein, pokud trénujete silově a stahujete sacharidy, tak lžička kreatinu denně, dál vitamin D, hořčík, zinek a jód.

Předem zapomeňte na gainery, spalovače tuků a nakopávače. To jsou vyhozené peníze, které vám z dlouhodobého hlediska spíš uškodí (někdy příště si řekneme proč).

Otázka č. 4: Je pravda, že proměna je z 80% o stravě?

Ne. Tedy ne zcela. Jednak je takřka nemožné kvantifikovat, kolik procent z proměny tvoří jídlo, kolik regenerace, kolik management stresu a kolik trénink. Druhak je to individuální věc, z většiny závislá na genetice. Někdo si prostě může dovolit jíst jako prase, někdo se naopak musí extrémně hlídat.

Za všechny z poslední doby bych chtěl vypíchnout Kubu, který u nás za tři měsíce shodil NESKUTEČÝCH 24 kilo. Což je teda fakt úlet a řekl bych, že asi i rekord v Kouli zatím. Teď od příštího týdne si Amazing 12 dává znova, protože chce ještě deset sundat (což si myslím, že je docela reálný). Jeho recept? Překvapivě trénink zaměřený hodně silově, úprava jídelníčku a neskutečná konzistence. Kuba poctivě odcvičil a odběhal všechno a v jídle se držel fakt poctivě.

Amazing 12 - Kuba

Jak na to? Soustřeďte se primárně na příjem přírodních potravin, tím nemůžete nic zkazit. Pokud je vašim cílem zhubnout a nejste nějak zvlášť fyzicky aktivní (kolem tří hodin pohybu týdně), omezte sacharidy. Dávajte si je hlavně ve formě ovoce a luštěnin a nepřehánějte to s přílohami. Pokud pravidelně cvičíte, zvyšte příjem bílkovin – z masa, vajec, mléčných výrobků a luštěnin. A pokud se vám naopak nedaří přibrat, jezte jako kombajn.

Mimochodem, k té otázce číslo 1. Nejlepší dieta je taková, kterou jste schopni dlouhodobě dodržovat. Sebelepší výživový styl, který ale po týdnu opustíte, nebude mít výsledky.

Konzistence

Upřímně, tohle je vlastně asi ta nejdůležitější věc ze všech. Viz poslední věta předchozího oddílu. Pokud máte vyladěný tréninkový program, ale dodržujete ho zpola, nepřinese výsledky. To samé platí o stravě.

Je dobré stanovit si realistický režim. Říct si, že budete chodit cvičit dvakrát týdně a pak tam dvakrát týdně skutečně přijít je efektivnější, než se vrhnout po hlavě do každodenního tréninku a pak tam chodit jak do houslí. O dietách platí to samé – ty extrémně restriktivní vydržíte jen chvíli, než vám z toho rupne v bedně.

Konzistence znamená, že pravidelně a dlouhodobě podáváte osmdesátiprocentní výkon, resp. jste ve stravě striktní z osmdesáti procent. Znovu opakuju: je lepší fungovat dlouhodobě na osmdesát procent než krátkodobě na sto a potom vůbec.

K tomu je důležité si uvědomit ještě jednu věc. Stejně jako nic v životě, ani výsledky diety a cvičení nejsou lineární. Na začátku bude progres raketový, poté budete třeba chvíli stagnovat a pak se zase posunete. Je určitě důležité progres zaznamenávat, třeba ve formě tréninkového deníků, food logu a podobně, ale smiřte se předem s tím, že budete zažívat období, kdy budete trochu stagnovat.

K tomu si dovolím ještě takovou vsuvku: slečna na obrázku níže (říkejme jí třeba Anna nebo Jana nebo Jaromíra, chtěla zůstat inkognito) za mnou po dvanácti týdnech přisla s tím, že žádný progres moc nevidí. Tak jsem jí ukázal její fotku, ona na ni chvíli nevěřícně koukala a pak řekla něco jako „Ok, tak jo.“ No, a takhle to prostě je, vidíte se každej den, nevidíte progres. Trackujte ho – fotkama, měřením, oblečením, třeba každé tři čtyři týdny.

Amazing 12

Jak na to? Tohle je poměrně složitá otázka a odpověď na ni mnohonásobně přesahuje rozsah článku v časopisu, protože zabíháme do témat jako je programování tréninkových či výživových plánů, motivace, psychologie a podobně. Nejlepší rada, kterou v tuto chvíli umím nabídnout, je, abyste se svěřili do rukou kvalifikovaného odborníka (třeba do těch mých). Jak takového odborníka najít? Sledujte výsledky jeho svěřenců. Pokud opakovaně dosáhl úspěchu s jinými lidmi (ideálně typově podobnými, jako jste vy), nejspíš nepůjde o šarlatána. Úspěch za sebou nechává stopy.

Mimochodem, v prvním letošním turnusu Amazing 12 máme poslední dvě volná místa, takže pokud se chcete dostat do formy nebo zlomit dlouhou stagnaci, rádi se o vás postaráme. Info a přihlášení najdete na www.amazing12.cz